#27 Hvordan vil digital markedsføring utvikle seg i fremtiden?

#27 Hvordan vil digital markedsføring utvikle seg i fremtiden?

“Du skal ha lest fint lite nettaviser for å ikke ha fått med deg nyhetsoppslag om kryptovaluta og spesielt Bitcoin det siste året. Kryptovaluta er spennende, men teknologien bak – Blockchain – har et enormt markedspotensiale utover det å overføre verdi fra én part til en annen” (Blogg.faerdermarketing.no. u.å). I slutten av januar lagde jeg er videoblogg om blokk-kjeder og kryptovaluta, den kan ses her. I dette innlegget skal jeg gå litt mer i dybden på fenomenet kryto og bitcoin, med følgende temaer:

  • Kort om blockchain
  • Hva kan forandres med blockchain?
  • Blockchain kan fjerne mellomledd
  • Forbrukerne får mer makt
  • Dagens utfordring med digital markedsføring
  • Kan blockchains være løsningen?
Communication technology for internet business. Global world network and telecommunication on earth cryptocurrency and blockchain and IoT. Elements of this image furnished by NASA

Kort om blockchain
Enkelt forklart er blockchain-teknologien en distribuert database som kjører på millioner av datamaskiner verden rundt. Dette er en digital regnskapsbok som sporer alle transaksjoner i et globalt nettverk. Dataene som registrer i regnskapsboken er kryptert og kan ikke endres på i etterkant, med mindre flertallet av deltagerne i nettverket er enig om at eventuelle endringer er i tråd med pre-definerte regler for blockchainen (Blogg.faerdermarketing.no. u.å).

Hva kan forandres med blockchain?
Blockchain-teknologien kommer til å forandre og forbedre store deler av mange bransjer, eksempelvis:

  • Finansielle tjenester
  • Eiendom
  • IT-bransjen
  • Helse-industrien
  • Shipping og logistikk
  • Internet of Things (IoT)

…og ikke minst: markedsføring!


Det kan diskuteres i det vide og brede hvordan blockchain vil endre ulike prosesser, bransjer og industrier. Det er i hovedsak bank-industrien som oftes assosieres som eksempel for å forklare blockchains i praksis:

Eksempelvis: Dersom du skal overføre penger til en venn, hvorfor må penger-overføringen gå via en bank først?
– Det er fordi banken må godkjenne at transaksjonen har funnet sted, og at du har mindre penger enn du hadde etter du har overført x beløp til noen andre.

Se for deg en teknologi som sporer transaksjonen på et distribuert nettverk slik at alle kan se hvordan pengene har byttet hender. Da er det ikke lenger behov for en bank som godkjenner at transaksjonen har funnet sted – noe som også har gjort fenomenet bitcoin svært populært! Teknologien sørger altså for at man har et pålitelig system, uavhengig av en bank som mellomledd, for å overføre – noe som også kan bli reelt for annonsører og markedsførere.

Server room rack, blockchain technology, token api access, data center. Bilde hentet fra freepik.com

Blockchain kan fjerne mellomledd
I fremtiden kan potensielt blockchains fjerne behovet for mellomledd i bedrifter, for eksempel annonse-plattformer som Facebook Ads, som jeg tidligere har skrevet om, samt Google Ads. Slike annonse-plattformer eier i dag enorme mengder med data om mennesker som de selger videre til bedrifter som ønsker å annonsere. Blockchain kan potensielt muliggjøre bedrifter å betale det målrettede publikumet sitt direkte med virtuelle mynter (kryptovaluta, som bitcoin) for å være eksponert for annonsene deres – og dermed kutte ut hele behovet for de dyre mellomleddene.

Du tenker kanskje ikke et slikt teknologisk fremskritt er realistisk før om mange år, men det finnes allerede sosiale medier for blockchain. Mest kjent er Steemit – et blockchain-basert nettsted for blogging og sosiale medier, som belønner brukerne sine med cryptocurrency STEEM for publisering og kuratering av innhold, og eies av Steemit Inc: et privateid selskap med base i New York City og et hovedkvarter i Virginia (Wikipedia, 2021). I tillegg er søkemotor.prosjekter som kobler annonsører direkte med brukerne under rask utvikling.

Bedriftene kan altså spare mange kronasjer på sine annonsekostnader, mens for privatpersoner betyr dette bedre kontroll på personopplysninger som er delt med hvem. På en annen side betyr det at dagens eksisterende annonse-plattformer har en utfordring de må møte og finne ut av. En kan derfor spekulere i hvorfor selskaper som Google, Facebook og Twitter har boikotter all reklame for blockchains, bitcoin og krypto på sine plattformer.

Forbrukerne får mer makt:
Den digitale regnskapsboken av blockchains gjør det mulig å spore produktets livsløp gjennom hele forsyningskjeden ved at forbrukerne kan scanne en QR-kode på produktet å få en oversikt over hvor produktet kommer fra, hvor det er produsert og av hvem, hvordan det er fraktet og lagret, samt om produktet er ekte eller falskt. Dette er med på å øke forbrukerens trygghet, slik at forbrukeren kan være sikker på at bedriften leverer det de lover med produktet. Dette kan dog skape spennende muligheter for historiefortelling for markedsførere.

I dagens brukt marked selges det mye falske varer fra privat-forbrukere til andre privat-forbrukere. Det kan altså være vanskelig å vite om klokken din er produsert i Sveits eller om det er en kinesisk kopi – det er ikke sikkert selger vet dette selv en gang. På en annen side er det vanskelig for bedrifter som selger klokke å skille ekte og falsk vare om de sjekker produktet i butikken sin av fagpersonell, da kopier er lettere å lage så og si identisk som en original i dag.

Businessman touching global network and data customer connection on space background: Bilde hentet fra freepik.com

Dagens utfordring med digital markedsføring
Digital markedsføring gjør det i dag enklere enn noen gang å spore, måle og analysere annonse-resultater, likevel finner det en rekke utfordringer – eksempelvis er et av de største problemene markedsførere møter, hvorvidt statistikken for annonsene dine faktisk er riktige eller nøyaktige. Er det ekte mennesker som klikker på annonsene våre eller er det roboter som klikker på annonsene, som betalt av distributører for å få opp annonseprisene?

Selv om digital markedsføring gjør det enklere enn noen gang å spore, måle og analysere annonseresultater, så finnes det utfordringer. Et av de største problemene med digital markedsføring at det er umulig å vite om statistikken for annonsene faktisk er nøyaktige og riktige.

Er det for eksempel ekte mennesker som klikker på annonsene våre? Eller er det boter som klikker og er betalt av distributører for å få opp annonseprisene? I følge AdAge gikk 7,2 millioner dollar tapt i år 2016, grunnet Ad Fraud, eller ikke-menneskelig trafikk på nettet. Hvilket er et økende problem, hvor opp til 1 milliard dollar det siste året er gått tapt. I følge studien til AdAge er det programmatiske display-annonser og programmatiske video-annonser som opplever flest “falske” klikk fra boter (Slefo, 2016).

Kan blockchains være løsningen?
I følge artikkelen jeg baserer dette blogginnlegget på fra Færder Marketing, kan blockchains enkelt og greit løse dette problemet. Ettersom blockchain er transparent og kryptert kan bedrifter være mer sikre på at annonsene faktisk blir vist til ekte mennesker og ikke boter. I tillegg om de som ser og klikker på annonsene deres faktisk er medlemmer av det målrettede publikumet til bedriften. Dette kan spare bedrifter for millioner av annonse-kostnader, da de kan være sikre på at bedriften faktisk får det de betaler for.

Oppsummering:
Om blockchain faktisk kommer til å endre de overnevnte temaene gjenstår å se. Likevel er det verdt å nevne at bedriftene som konkurrerer mot denne nye teknologien er blant verdens største og at teknologien er helt ny. Teknologien utvikler seg dessuten svært raskt, men jeg tror at blockchain kommer til å endre måten vi markedsfører på i fremtiden.

Takk for at du leste, følg meg gjerne på LinkedIn 🙂

Kilder:
Blogg.faerdermarketing.no. u.å. VIL BLOCKCHAIN OG KRYPTOVALUTA ENDRE DIGITAL MARKEDSFØRING?. Hentet 06.06.21 fra: https://blogg.faerdermarketing.no/vil-blockchain-og-kryptovaluta-endre-digital-markedsforing
Slefo, P. Geogre. 2016. Adage.com. AD FRAUD WILL COST $7.2 BILLION IN 2016, ANA SAYS, UP NEARLY $1 BILLION. Hentet 06.06.21 fra: https://adage.com/article/digital/ana-report-7-2-billion-lost-ad-fraud-2015/302201
Wikipedia.org. 2021. Steemit. Hentet 06.06.21 fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Steemit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *