#26 Hvordan bruke Facebook Ads – steg for steg

#26 Hvordan bruke Facebook Ads – steg for steg

Sosiale medier spiller en sentral rolle for digital markedsføring i mange bedrifter. Avhengig av hva bedriften din selger eller skal formidle til kundene sine, er det essensielt å ta en vurdering av hvilke sosiale medier som passer best for din bedrift. Hvilke sosiale medier er best å bruke i hvilke situasjoner er et viktig spørsmål å stille seg, da markedsføringstrendene stadig er i endring. I dette innlegget skal jeg ta for meg hvordan du kan bruke Facebook i markedsføringen din, med verktøyet Facebook Ads Manager.

Social media facebook splash: bilde lånt fra freepik.com

Facebook er et sosialt medium opprettet av Mark Zuckerberg i 2006. Mediumet er basert på brukerskapt innhold og nettverkskommunikasjon blant venner, familie, kolleger, bekjente og ukjente verden over. Tjenesten er gratis og tilbyr brukerne gratis profiler, både for privat-personer og for bedrifter (Enil, 2021). Facebook lar også brukerne dele innhold i form av bilder, statusoppdateringer, samt dele artikler eller tanker og meninger med venner inne på plattformen. I overkant av 2,7 milliarder mennesker er aktive på Facebook daglig over hele verden. I Norge har i overkant av 3,5 millioner en aktive Facebook-profiler (Robertson 2020). Selskapet eier dessuten de sosiale plattformene Instagram og WhatsApp i tillegg.

Hvorfor annonsere på Facebook?
I dag er Facebook det mest populære sosiale mediumet i Norge, hvor 82% av brukerne er aktive hver eneste dag. Potensielt sett kan du derfor nå ut til nesten alle i hele Norge ved å annonsere på Facebook. I tillegg kan du vise akkurat samme annonse du lager på Instagram, Facebook Messenger og Audiencenettverk når du annonserer – som alle er en del av Facebook sitt onlinenettverk. Med andre ord: Facebook er en lønnsom kanal, hvor alle bedrifter bør vurdere å benytte i sin markedsføring. Annonser på Facebook gir målbare resultater, hvor det også er lett å følge med på hver enkelt annonse. Her er det Facebook Pixel og annonseadministrasjonen som gir deg informasjon om hvem som legger merke til dine annonser, samt hvem som klikker seg videre for å kjøpe noe (Enklerevalg.no. u.å).

Kort forklart hvordan Facebook Ads fungerer
Facebook Ads er kort sagt betalt plassering i nyhetsfeeden til et spesifikt publikum på Facebook. Ser man en annonse på Facebook er det høyst sannsynlig at annonsøren har sørget for at du skal se den (Christensen, 2019). Facebook gir deg også muligheten til å finne målgruppen din, via følgende faktorer:

  • Lokasjon
  • Alder
  • Kjønn
  • Interesser
  • Atferd
  • Brukerens forhold til andre bedrifter relatert til din virksomhet.


For bedrifter er det anbefalt å opprette en Facebook Business Manager – konto, for å starte med annonsering. Dette er et verktøy som gjør det mulig å publisere på vegne av bedriften, og ikke deg som privatperson. En av fordelene med å bruke verktøyet er at Facebook-sider og annonsekontoer flyttes til et oversiktlig dashboard, hvor flere ansatte kan ha tilgang – noe som gir det kontroll over hvem som har ansvar for hva (Enklerevalg.no. u.å).

FACEBOOK ADS: STEG FOR STEG

#1 Registrer deg
Først må du opprette Facebook Manager, ved å gå til business.facebook.com, deretter “opprett konto”, oppgi også bedriftens navn og e-post – fyll også ut resten av de obligatoriske feltene.

#2 Opprett kampanje og velg mål
Etter du har logget inn kan du nå lage din første Facebook annonsekampanje ved å velge “kampanje-kategorien” og trykke på “opprett kampanje” inne på dashbordet. Da vil du få opp 11 forskjellige markedsføringsmål for hva du vil oppnå med annonsen din, de ser slik ut:

For å få mest ut av annonsen vil det være viktig å velge den målsettingen som passer best for deg, av den grunn vil det også være en fordel å forstå hva de forskjellige målsetningene betyr, disse vil jeg forklare nærmere:

  1. Merkebevissthet: Når en kunde er merkebevisst har vedkommende akseptert merket i deres sinn og liv og at de ikke nøler med å investere i et merke eller tenke på et bestemt merke når det gjelder behov i hverdagen. “Jo flere forbrukere er klar over merkevaren din og setter tillit til produktet ditt, jo bredere vil merkevaren din bli. Dette kan bety et høyere potensial for økt merkevarebevissthet” (Macy, 2021). Det kan også være å presentere merkevaren din for et nytt publikum.
  2. Rekkevidde: Hvor mange ser annonsen din?
  3. Trafikk: Mer trafikk til nettsiden din vil føre til mer kjøp, derfor vil det være lurt å legge til i annonsene slik at de er appellerende ovenfor målgruppen.
  4. Engasjement: Total antall handlinger folk har utført på Facebook-siden din og innleggene dens, som er kreditert til annonsen din.
  5. Appinstallasjoner: Få kunden til å installere appen din.
  6. Videovisninger: Hvor mange har sett videoene dine?
  7. Kundeemnegenerering: Å generere kundeemner vil si å skape interesse for produktene eller tjenestene til en bedrift.
  8. Meldinger: Oppfordre kundene dine til å kontakte bedriften din ved hjelp av Facebook Messenger, eksempelvis kan det stå hvor fort du svarer på meldinger på bedriftens Facebook-side.
  9. Konverteringer: For å opprette egendefinerte konverteringer og se aktiviteten deres går du til siden Egendefinerte konverteringer-siden i Hendelsesadministrasjon. Eksempelvis kan du få kunden til å gjøre en bestemt handling på nettsiden din: melde seg på nyhetsbrev, kjøpe et produkt, se en video eller lignende.
  10. Katalogsalg: Vis produkter fra katalogen basert på målpublikummet og koble annonsen til produktkatalogen for å foreslå produkter kunden sansynligvis vil like.
  11. Butikktrafikk: Øke trafikken og salget for de fysiske butikkene dine.


Deretter må du velge et navn for din kampanje og redigere eventuelle andre opplysninger. Du kan også velge å gjennføre en A/B-test for å måle om annonsen din er effektiv.

#3 Opprett et budsjett
Nå kan du trykke “neste” for å sette opp et budsjett på annonsen din. Slik vi kan se på skjermdumpen nedenfor kan man velge mellom dagsbudsjett eller totalt budsjett. Sett opp budsjett etter hvor mye penger du ønsker å bruke på reklamen og planlegg godt. Ikke kast bort for mye penger i håp om at det gir deg mer synlighet enn andre annonser – det må ikke være kjempedyrt å annonsere med Facebook Ads. Du kan også forandre på budsjettet ditt og justere dersom det ikke fungerte slik du håpet. Dette er også fin læring på hva som fungerer og ikke.

Det kan være en fordel å kjøre betalt Facebook annonse etter tidsplan, da annonsen din vises når målgruppen er aktiv. Dette kan dog kun gjøres dersom du har et totalbudsjett (livstidsbudsjet) på annonsen din.

#4 Velg ditt publikum
Hvilket publikum skal du rette deg mot? Fyll inn feltene for sted, alder, kjønn og språk. Merk deg at du kan velge spesifikt å inkludere eller ekskludere byer etter en viss størrelse, slik vist på skjermdumpen nedenfor. Når du tar et valg, må du huske å følge med på målgruppestørrelsesindikatoren til høyre på skjermen – noe som gir deg et innblikk i hvordan annonsen din blir.

#5 Plassering
Deretter må du bestemme deg for hvor annonsen skal plasseres, etter følgende to valg: automatisk eller manuell plassering. Ved automatisk plassering vil Facebook plassere annonsen din på sine egne plattformer, hvor du kan få gode resultater. De med noe mer erfaring kan plassere annonsen på mer spesifikke områder som:

  • Enhetstype: Mobil, PC etc.
  • Plattform: Facebook, Instagram, Audience Network og / eller Messenger
  • Plasseringer: Feed, historier, in-stream (for videoer), nyhetsoppdatering, søk osv…
  • Spesifikke mobile enheter og operativsystemer: iOS, Android eller andre enheter.

#6 Merkevaresikkerhet og kostnadskontroll
I dette steget kan du ekskludere innhold som er upassende i annonsen din. Eksempelvis unngå sensitivt innhold, legge til blokkeringslister som kan ekskludere bestemte nettsider, video-materiale eller utgivere.

#7 Publiser annonsen

Nå er vi kommet til det siste steget og du kan snart publisere annonsen din. Først velger du hvilket format du vil ha annonsen din i. Facebook tilbyr en rekke ulike formater du kan se mer om her. Formatene som er tilgjengelig avhenger dog noe av kampanjemålet du tidligere har valgt i prosessen. Det letteste er å begynne med bilder, når du blir mer erfaren kan du eksprimentere med videoformat. Merk deg at ved bruk av video bør den være kort, men med godt og fangende innhold, da du kun har noen millisekunder på å fange kundens oppmerksomhet. Deretter skriver du inn annonse-teksten du ønsker. Før du trykker på “publiser” bør du forhåndsvise annonsen din for å kontrollere at alt ser bra ut. Dersom du er fornøyd – publiser!

Takk for at du leste 🙂
Følg meg gjerne på LinkedIn.

Kilder:
Christensen, Ida P. 2019. Omegamedia.no. Facebook advertising steg for steg. Hentet 4.juni. 2021 fra: https://www.omegamedia.no/facebook-advertising-steg-for-steg
Enklerevalg.no. u.å. Facebook annonsering. Hentet 4. juni 2021 fra: https://enklerevalg.no/tjenester/digital-markedsforing/facebook-annonsering/?
Enli, Gunn; Aalen, Ida: Facebook i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 4. juni 2021 fra https://snl.no/Facebook
Macy, Ellen. 2021. Anthembranding.com. Hva er merkevarebevissthet? En definisjon og hvordan du kan forbedre den. Hentet 4. juni 2021 fra: https://anthembranding.com/no/blog/hva-er-merkevarebevissthet-en-definisjon-og-hvordan-forbedre-den
Robertson, Ragnhild Hoel. 2021. Facebook – statistikk over brukere i Norge og verden. Hentet 4. juni. 2021 fra: https://synlighet.no/blogg/facebook-statistikk-brukere-norge-verden/

Leave a Reply

Your email address will not be published.