#25 Intervju-case: Amnesty International

#25 Intervju-case: Amnesty International

Marius Vetaas Thomassen har utfordret oss til å løse en case i forbindelse med et fiktivt jobbintervju. Den utlyste stillingen er markedsføringsspesialist i Amnesty International. For å løse dette intervju-caset etter beste evne har jeg brukt kunnskapen jeg har tilegnet meg hittil i digital markedsføring. Oppgaven er besvart i tre deler: Digitale kanaler – inkludert kundereisen, analyse og trafikk, samt Amnestys synlighet på Google. For å besvare oppgaven har jeg funnet relevant informasjon på Amnestys nettside og sosiale medier.

Men først, litt om organisasjonen:
Amnesty International ble stiftet i 1961 av Peter Benenson, en engelsk advokat som skrev en artikkel om to portugisiske samvittighetsfanger. Artikkelen fikk mye oppmerksomhet og i dag er organisasjonen vokst seg stor -verden over. Amnesty er medlemsstyrt og jobber for at de grunnleggende menneskerettighetene skal være oppfylt for alle. Ettersom organisasjon verken er politisk avhengig eller mottar statlig støtte, står de også fritt til å slå ned på menneskerettighetsbrudd uansett hvor de befinner seg. Amnesty har omtrent 7 millioner medlemmer, støttespillere og givere i mer enn 150 land.

Den norske avdelingen av organisasjonen ble stiftet på FNs menneskerettighetsdag den 10. desember 1964, og i dag har Amnesty omtrent 30 ansatte i Norge. Amnesty ble dessuten tildelt Nobels fredspris i 1977 av Det Norske Nobelinstitutt (Wikipedia, 2021).

Skjermdump: Instagram.com/Amnesty_norge

#1 Digitale kanaler
Amnesty er svært aktive på digitale kanaler, henholdsvis Instagram og Facebook. Jeg ser at Amnesty bruker digitale kanaler for å spre viktig informasjon om sine saker. I tillegg oppfordres det til å dele innleggene videre for å skape mer engasjement blant deres følgere. Som nevnt innledningsvis jobber Amnesty for at menneskerettighetene skal være oppfylt for alle. Ettersom dette er visjonen til Amnesty og organisasjonen jobber hardt for å løse saker om menneskerettighetsbrudd, er også engasjement og deling svært viktig. En annen måte de prøver å skape engasjement på er med underskriftskampanjer for å støtte arbeidet deres, samt forsøke å gjøre en forskjell.

En liten handling kan gjøre en stor forskjell. Uansett hvordan du ønsker å engasjere deg, gjør du oss én stemme sterkere.

Skjermdump: Amnesty.no/engasjer-deg

Historiefortelling er med på å skape trafikk til våre digitale kanaler, noe Amnesty er gode på i sin markedsføring. Ved å fortelle en historie basert på sanne hendelser i formidlingen av budskapet sitt, får følgerne er “trang” til å viderefortelle (Nordal, 2017). Med andre ord er en god historie en kraftig driver for videre deling i sosiale medier, spesielt ved bruk av bilde, video og oppriktige kilder – slik Amnesty gjør! Dessuten blir kundene og følgerne til Amnesty opplyst om forferdelige hendelser og alvorlig problematikk rundt om i verden – med muligheter for å bidra og engasjere seg, slik skjermdumpen ovenfor viser.

Kundereisen
Kundereisen til Amnesty starter med historiefortelling, da dette vekker oppmerksomhet ovenfor tragediene Amnesty jobber med. Noe som kan bidra til at kunden får et behov for å hjelpe til på en eller annen måte. Som nevnt er Amnesty en medlemsstyrt organisasjon, og er naturligvis avhengig av medlemmer som bidrar for å nå målene de jobber mot.

Dermed er det viktig å påpeke at Amnesty er avhengig av direkte donasjoner til dem, og ikke andre organisasjoner – for at deres arbeid skal gå rundt. Lignende organisasjoner vil derfor være Amnestys største konkurrenter. Personlig synes jeg det er veldig positivt at du som kunde kan velge om du vil donere et engangsbeløp, eller bli fast månedlig giver. På den måten kan flere med ulike økonomiske ressurser bli med å engasjere seg og støtte organisasjonens arbeid. Dette kan dog bidra til at nye kunder ikke blir skremt av en dyr abonnementsavtale, samt at Amnesty får en økt konkurransefordel.

Amnesty jobber også med at du skal kunne elske den du vil, uavhengig av land – da dette i 2021 fremdeles er ulovlig mange steder. I juni måned er det Pride, som er en feiring av skeiv kjærlighet, kjønns – og seksualmangfobd (Wikipedia, 2021). I forbindelse med Pride kan du støtte retten til å elske, ved å kjøpe et pride-armbånd på Amnestys nettside. Produktet betales raskt med Vipps, noe som også bidrar til å forenkle kundereisen, i tillegg til at pengene går til en god sak.

En annen positiv faktor med Amnestys bruk av digitale plattformer er at de hele tiden er oppdatert på hva som skjer i verden og publiserer dette på sine kanaler. Eksempelvis har de dekket George Floyd-saken i stor grad, noe som skapte et enormt engasjement verden over. På en annen side ville jeg likt å sett resultatene av donasjonene til Amnesty og hvordan sakene har utviklet seg, da jeg finner lite informasjon om dette. I tillegg har jeg aldri fått e-post av organsiasjonen, noe de kanskje kunne begynt med, da det muligens kan øke interessen for donasjon. Dette vil dog være et vanskelig oppdrag da det krever innsamling av kundens e-post, selv om jeg regner med at de som har donert får dette. Begge disse forslagene vil trolig bidra til at kunden får anerkjennelse for at de har bidrar til en god sak og gjort en liten forskjell.

George Floyd: Amnesty.no

#2 Måling og analyse av trafikk
Denne delen av caset er litt vanskelig å besvare, da jeg ikke har tilgang til Amnestys tall og statistikker. Organisasjonen jobber målrettet med å gjøre en forskjell og er flinke til å spre budskapet til publikum, samt engasjere folk. Amnesty bruker en rekke markedsføringstiltak som viser seg å fungere godt på Instagram, da svært mange har videredelt George Floyd-saken. Likevel er det essensielt for en så stor organisasjon som Amnesty å ha gode strategier, også for markedsføring. Med dette innebærer det også måling av de tiltakene som fungerer og ikke, da vil Google Analytics være et fint verktøy for Amnesty for å analysere aktiviteten deres.


Noen målsetninger som kan være nyttige for Amnesty, kan være:

  • Hvilken markedsføringskampanje som ga flest klikk.
  • Hvilke innlegg fikk flest delinger?
  • Hvilken post gjorde at kunden trykket seg inn på nettsiden?
  • Hvor mange donasjoner har vi fått?
  • Hvor befinner de som har donert seg?
  • Hvilken aldersgruppe donerer mest?
  • Hvor mange har vært inne på “vårt arbeid”, “fakta om Amnesty”, eller “engasjer deg” sidene inne på nettsiden?

Det viktigste målet vil naturligvis være måling av donasjoner, da dette er levebrødet til organisasjonen. Derfor vil Google Analytics være et fint analyseverktøy som hjelper Amnesty med å se hva som generer trafikk og ikke. Mye trafikk og engasjement vil øke sannsynligheten for nye kunder som donerer. I tillegg kan Google Analytics hjelpe organisasjonen å se hvilke poster som ikke skapte like mye engasjement som de håpet, noe som gir mulighet for endring og forbedring.

#3 Synlighet
For Amnesty vil det være en svært stor fordel å være synlig i Google, slik at både nye og eksisterende kunder lett kan finne organisasjonen med et enkelt Google-søk. Dersom det er vanskelig å finne virksomheten på Google, staffer søkemotorene deg og du mister sannsynligvis mange av kundene dine.

Når jeg Googler “Amnesty” kommer nettsiden på førsteplass, hvor det videre kommer opp nyttige artikler om tema organisasjonen jobber med, samt måter å støtte arbeidet deres på. Det er svært positivt at nettsiden kommer opp med en gang, men dette enkle søkeordet, likevel vil det være en fordel å være synlig på Google med andre søkeord også.

Dersom jeg Googler andre ord som “vold”, “homoseksuell”, “krig” osv… viser Google definisjoner eller lenker til informasjonssider som Wikipedia og Snl. På en annen side kommer det opp flere nyttige resultater når jeg Googler “menneskerettigheter”, men jeg er likevel ikke helt fornøyd, da FN står i fokus, selv om Amnestys logo dukker opp. Jeg må altså bla videre på søkeresultatene for å finne Amnesty, og det vil være essensielt for organisasjonen om de klarer å score høyere. Jeg vil tro det er vanskelig å danke ut FN´s førsteplass, men et mål kunne vært å sikte seg inn på andreplassen – forbi snl.

Søkemotoroptimalisering (SEO)
For å score høyt på søkeresultatene til Google, vil det være essensielt å jobbe med SEO, hvor ulike “keywords” vil hjelpe Amnesty på veien. Jeg har tidligere skrever et innlegg om SEO, det kan leses her, men her er mine tips til gode keywords for Amnesty:

  • Forstå hva som er et godt søkeord: De som klikker inn på annonsen din er allerede disponert for kjøp, derfor vil gode søkeord som de overnevnte være viktig.
  • Tenk som kunden din gjør: Hvilke ord eller utrykk tror du kunden din søker på for å finne din nettside?
  • Sammenheng: Det bør være sammenheng mellom søkeordene og annonse-tekstene dine.
  • Variasjon: Det kan være lurt å være obs på synonymer og lignende utrykk, da det kan minste relevansen.
  • Benytt SEO-verktøy: Det finnes mange gode verktøy som hjelper deg å gjøre en god søkeordsanalyse, blant annet Google Search Console eller Google Ads Keyword Planner.
  • Søkeordmatch: Google tilbyr ulike verktøy for å matche søkeord på, tegnsetting og orddeling når du skriver inn søkeordene dine. Dette kan du lese mer om på Google Ads Help.
  • Unngå negative søkeord: Det kan være svært nyttig å unngå/ekskludere “negative” søkeord for å stoppe irrelevante søk som utløser annonsen din.

Ved å jobbe målrettet med søkeordsanalyse og ta i bruk ulike verktøy vil du øke scooren din på Google. Søkeord som “George Floyd” og “Gaza” vil være effektivt da dette er saker som engasjerer mange.

Oppsummering:
Dette caset var veldig lærerikt og nyttig å løse, da det gir meg som student en forsmak på reele intervju-prosesser. På den måten for man god kjennskap til bedriften man ønsker å jobbe for, noe som også kan være motiverende. Ved å skrive dette blogginnlegget har jeg fått mer innsikt i hva en arbeidsgiver kan forvente av meg i en intervju-prosess, og jeg føler meg mer forberedt til det er min tur.

Takk for at du leste!
Følg meg gjerne på LinkedIn 🙂


Kilder:
Amnesty.no
Nordal, Espen. 2017. Blogg.markedspartner.no. Hvorfor historiefortelling også fungerer i digital markedsføring
Wikipedia.org. 2021. Amnesty International
Wikipedia.org. 2021. Gay Pride

One thought on “#25 Intervju-case: Amnesty International

  1. Fint! Jeg synes du har tatt eierskap til oppgaven med strukturen på innlegget, det liker jeg. Innholdet er konkret og relevant. Synlighetsanalysen kunne vært mer konkret på ett eller flere tema, også kunne du utforsket ulike varianter av relaterte ord. Skulle gjerne sett at du presenterte dette i morgen 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.