#23 Kunne du tenke deg å lære mer om SEO?

#23 Kunne du tenke deg å lære mer om SEO?

Strategiene og verktøyene for markedsføring har utviklet seg i takt med endringene i samfunnet over tid, inkludert forbrukerens holdninger -og vaner, økt konsum og utviklingen av teknologi. De teknologiske endringene skapte en masseproduksjon som satt krav til massestimulering av markedsbehov. Markedsføring ble et profesjonelt yrke og en forsøkte å “dytte” produktene ut til kundene og overbevise dem til å kjøpe – med store annonseboards langs motorveien, avisannonser, radioreklame og reklameinnslag på TV etterhvert (Christensen, 2019).

I dagens samfunn er markedsføring noe helt annet, fra 2000-tallet begynte forbrukerne å stille krav. Høy kvalitet til lave priser var ikke lenger like viktig som etisk produksjon på en miljømessig og forsvarlig måte. Dagens markedsføring er i stor grad preget av stort utvalg, mye reklame og presis kommunikasjon med forbrukerne – som eksponeres for reklame på alle mulige kanaler, til alle døgnets tider. Teknologiutviklingen og digitaliseringen har åpnet uendelige muligheter for markedsførerne, og begreper som søkemotoroptimalisering bidrar til å øke merkevaren synlighet. Alle som ønsker å lykkes på nett bør aktivt drifte og optimalisere dette og Google Ads, for å skape godt innhold som forbrukerne oppfatter nyttig og relevant (Christensen, 2019).


SEO concept illustration: bilde hentet fra freepix.com

Hva er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization, eller på norsk søkemotoroptimalisering. Google setter krav til nettsidens søketrafikk og med søkemotoroptimalisering tilpasser man seg Googles retningslinjer for utforming av nettsider. I tillegg sørger man for at kundene faktisk får det de spør etter, eller søker på, noe som baseres på en grundig søkeanalyse.

SEO dreier seg altså om de tekniske aspektene ved nettsiden din, innholdet, kvaliteten samt lenker. Google og andre søkemotorer sender ut små programmer som “kravler” seg gjennom nettsiden for å indeksere dem. Det er viktig at din nettside er let å indeksere for søkemotorens roboter, slik at nettsiden din blir synlig -da det finns milliarder av dem (Netttrafikk.no, u.å).

Det hjelper ikke å ha verdens beste innhold på nettsiden, dersom det ikke kan leses og indekseres av søkemotorer, for da kan heller ingen søke frem siden din.

Forestill deg at du ikke kan se bilder på nettsiden: Hva forteller bildet som du lastet opp med navnet IMG_1234.JPG om innholdet på siden? Hvor leder lenken som bare heter ”Les mer”? Hva handler siden om når det er 10 forskjellige overskrifter definert som hovedoverskrift med taggen ”H1”? Dette er noen tekniske grunnprinsipper for SEO som må være på plass for i det hele tatt å bli vurdert av Google og andre søkemotorer (Nettrafikk. u.å).

Online communication technology, internet business, marketing research: bilde hentet fra freepix.com

Lenkebygging og sosiale medier
SEO handler også om lenkebygging for å bygge opp nettsiden. Eksterne lenker fra andre nettsteder vil sende signaler til søkemotorene om hvor god siden din er. Her vil kvaliteten på lenkene telle mer enn å ha mange forskjellige lenker som ikke er like gode. Relevante lenker fra høyt respekterte nettsteder er meget verdifulle, mens direktelenker fra dårligere nettsteder kan telle negativt. Lenkebygging bør derfor fokusere på fortjente lenker gjennom godt innhold. Eksempelvis gjennom ekspertise, data, verktøy eller annet kreativt og verdifullt innhold. På den måten bidrar en til å berike nettet, fremfor å spamme det (Nettrafikk. u.å)

Sosiale medier på en annen side spiller en viktig rolle når det gjelder rangering innen søkemotorer. Når brukere frivillig deler innhold med andre i sosiale medier, vil det være et sterkt signal på at noe oppfattes som relevant. Noe som resulterer i at den omtalte “organiske veksten” av lenker.

Gratis søk
De store søkemotorene som Google, Bing og Yahoo viser resultater basert på relevans, og ingen betaling er inkludert. SEO er altså gratis og på grunn av relevansen ser ofte brukerne på de organiske resultatene som mer pålitelige, da de også har mange treff. Uavhengig av hvilket produkt eller hvilken tjeneste du tilbyr vil du ha nytte av å rangeres høyt i søket.

Det ble utført en studie om CTR (klikkrate) i 2014, som omfattet 465 000 nøkkelord fordelt på 5 000 nettsider. Denne analysen viste 71,33% av søkende resulterte i organiske klikk på førstesiden (til Google). Side to og tre fikk kun 5,59% av trafikken. Prosentandelen var fallende jo lenger ned din nettside var på listeplasseringen til Google. Dersom en ønsker trafikk på siden sin bør målet være førsteplassering (øverst) for å skape konverteringer til nettsiden. Det aller beste vil være å kjempe seg til topps, og det kan gå med god sidestruktur, innhold og aktvitet i sosiale medier med hjelp av SEO (Advancedwebtracking.com, 2021).

Smarte SEO-verktøy:
Som du sikkert har forstått er synlighet svært viktig for å genere trafikk og konverteringer på din nettside. Likevel er ditt viktigste verktøyet ditt eget hode, maskiner har fremdeles problemer med å se intensjonen bak et søk (Fureli Hagen, 2021). Det finnes heller ingen verktøy som kan forstå busnissen din fullt ut, men det finnes mange gode verktøy der ute som kan hjelpe deg å gjøre en god søkeordanalyse:

  • Google Ad´s søkeordsloggen
    Pris: Gratis
    Dersom du kjører Google Ads-annonsering får du god innsikr i hvilke søkeord som faktisk skaper business. Søkeordsloggen kan i tillegg inneholde “long-tail”-søkeord, som kan vøre nyttig for din nettside.
  • Søkeordsplanleggeren
    Pris: Gratis
    Dette er et integrert verktøy i Google Ads, derfor trenger du også en Ads-konto fra før. Dette verktøyet egner seg godt til å finne gjennomsnitt i søkevolumet ditt, på ulike søkeord du tror er relevante for deg. Verktøyet tilbyr også synonymer for ord du velger å legge inn, men husk å vurder relevansen av disse før du legger dem inn.
  • Google Search Console
    Pris: Gratis
    Google Serch Console het tidligere Google Webmaster Tools, som blant annet gir deg informasjon om søketrafikk og hvilke søkeord dine besøkende har funnet nettsiden din med. Annen innsikt vil du få tekniske statusoppdateringer fra og “crawl data” kan hjelpe deg å holde nettsiden din synlig så ofte som mulig.

    Dersom du ønsker å benytte deg av mer avanserte verktøy, kan du lese om disse her.

Kilder:
Advancedwebtracing.com. 2021. Google Organic CTR History. Hentet 25.05.21 fra: https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/
Christensen, Ida. P. 2019. Omegamedia.no. Markedsføring- en historie. Hentet 25.05.21 fra: https://www.omegamedia.no/markedsforing-en-historie
Fureli, Hagen Trine Malen. Synlighet.no. 2021. 9 smarte SEO-verktøy. Hentet 25.05.21 fra: https://synlighet.no/blogg/9-smarte-seo-verktoy/
Netttrafikk.no. u.å. Hva er SEO. Hentet 25.05.21 fra: https://nettrafikk.no/sokemotoroptimalisering/hvaerseo/

One thought on “#23 Kunne du tenke deg å lære mer om SEO?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *