#21 Guide: Hvordan koble Google Analytics og Google Tag Manager til Shopify?
Heisann! Etter levert eksamen, bursdagsfeiring, grunnlovsdag og en aldri så liten nyrebekkenbetennelse er vi nå i gang med fjerde og siste modul i faget digital markedsføring, ledet av Marius Vetaas Thomassen. Den siste delen av faget handler i hovedsak om digital markedsføring i seg selv, noe som blant annet inkluderer digital markedsstrategi, analyse av data, samt annonsering av innhold.
Analyseverktøy i nettbutikker, på blogger og andre nettsider er svært nyttig da dette gir deg muligheten til å måle trafikk, salg og en forståelse for hvem kundene dine er. I dette innlegget vil jeg derfor ta dere tilbake til da vi satt opp nettbutikk for musikkartisten El Papi, koblet til Google Analytics og Google Tag Manager i Shopify.

Google Analytics
Google Analytics et gratis analyseverktøy for webtrafikk, som også er det mest brukte i verden. Analyseverktøyet har allerede vært på markedet en årrekke og har stadig utviklet seg fra år til år. Bedrifter som satser på internett kan bruke verktøyet via nettleser, applikasjoner eller på mobil/og nettbrett (Kleppe, Kjetil. u.å).
Hvordan bruke analyseverktøyet?
For å bruke Google Analytics må virksomheten ha en Google-konto og deretter opprette en ny konto i Google Analytics, samt en kode på hvert nettsted. På den måten kan Google samle og analysere data, som prosesseres hver tredje time i form av tall og grafer. Google leser blant annet hvilken atferd dine besøkende har, hvor de kommer fra, hvilket enhet som er benyttet, operativsystem, skjermoppløsning og ip-adresse. Du kan også se tall i ønsket tidsintervall og hvor mange som er inne på nettsiden i sanntid (Kleppe, Kjetil. u.å).
Nettstedstagg
For å få tak i denne koden etter du har opprettet Analytics-kontoen din må du å klikke på “administrator” i sidemenyen også “sporingsinformasjon” og til slutt “sporingskode”. Denne nettstedstaggen kopierer du, og kan følge enste steg i prosessen.

Etter å hentet nettstedstag må en kopiere dette og sette inn javascrips på hver enkelt side inne på nettstedet. Scriptet inneholder nødvendig informasjon som f.eks. sidens URL og antall besøkende, som sendes automatisk til Google (Kleppe, Kjetil. u.å). Dette gjør du ved å gå inn på “nettsted/online store” i Shopify og trykke på “preferanser” i undermenyen.

Deretter limer du inn og kopierer nettstedstagn/javascriptet inn i dette åpne feltet på høyre side. Husk å huke av for e-handel og lagre!

Nå har du integrert Google Analytics i nettbutikken din og kan begynne å analysere data.
Google Tag Manager

Google Tag Manager er et annet gratis verktøy fra Google som kan benyttes hvor det skal være enkelt å legge til script på ditt nettsted og hente nødvendig informasjon om de som besøker din nettside. Med Tag Manager kan du altså spore klikk på knapper og sende videre informasjon til Google Analytics (Tagliaferro Luca, 21).
Slik som Google Analytics, må en også opprette en konto i Tag Manager for å benytte verktøyet. Denne gangen vil du få opp to ulike koder, for å finne disse trykker du på kontonavnet ditt, videre på “administrator” og deretter på “Installer Google Tag Manager”. Da vil de se slik ut:

Koble til Shopify nettbutikken din:
På samme måte som vi integrerte Google Analytics i Shopify gjør vi også med Google Tag Manager. Du klikker igjen på “nettbutikk/online store”, deretter “preferanser” og limer inn koden på feltet på høyre side av sidemenyen din. Da vil det se slik ut:

Koden må redigeres:
Etter at koden er kopiert, limt inn og lagret må den også redigeres. Dette gjør du enkelt ved å gå inn på “nettbutikk/online store”, videre trykke på “temaer/teams” og deretter velge “rediger kode/edit code” i drop-down-menyen. Den første koden skal limes inn under “theme.liquid” – dette kan du søke opp i søkefeltet.

Etter å ha kopiert inn kode nummer en kan du kopiere inn kode nummer to ved å søke opp “body” – husk å lagre!

Håper denne guiden var forståelig, om du er usikker på om alt fungerer som det skal kan du sjekke om grafene og tallene oppdaterer seg i Google Analytics eller laste ned Google Tag Assistant som vil indikere om implementeringen fungerer som den skal.
Takk for at du leste:)
Følg meg gjerne på LinkedIn.
Kilder:
Kleppe, Kjetil. u.å. Megabite.no. Google Analytics – hva og hvordan. Hentet 18.05.21 fra: https://www.megabite.no/blogg/google-analytics-hva-og-hvordan
Tagliaferro Luca, 21. Lucatagliaferro.com. Track button clicks with Google Tag Manager. Hentet 20.05.21 fra: https://www.lucatagliaferro.com/post/track-button-clicks-with-google-tag-manager
2 thoughts on “#21 Guide: Hvordan koble Google Analytics og Google Tag Manager til Shopify?”
Kort, konkret og to the point, et nyttig innlegg for mange! 🙂
Takk for hyggelig tilbakemelding Marius 🙂