#20 KLARTE VI Å LANSERE NETTBUTIKK PÅ KUN EN MÅNED?

#20 KLARTE VI Å LANSERE NETTBUTIKK PÅ KUN EN MÅNED?

Min eksamensgruppe har opprettet nettbutikk for musikkartisten El Papi. I dette innlegget skal jeg ta for meg planleggingen og lanseringen av nettbutikken, samt mine tanker og refleksjoner rundt prosessen. Innlegget er en del av eksamen i Karl Phillip Lund sin del av faget digital markedsføring.

Slik ser våres landingside ut etter lansering 10/5-21: El Papi.no

FASE 1: Idémyldring
Den første fasen startet for min del i januar, da Karl Philip Lund understrekte at det ikke er noen fartsgrense i faget digital markedsføring. Jeg og min mor ville gjøre noe kult sammen og opprettet enkeltpersonsforetak og lanserte nettbutikk. Jeg ønsket å skaffe meg erfaring før vi begynte med e-varehandel senere i faget. Da prosjekt nettbutikk begynte for fullt etter påsken, var jeg glad for denne erfaringen jeg hadde tilegnet meg. For gruppens del var den første fasen mest tidskrevende. Vi diskuterte mye frem og tilbake, mange ideer ble forkastet og vi begynte smått å stresse litt.

«Shit, den neste måneden kommer jo til å bli hektisk, vi burde komme opp med en plan å finne ut av hva vi skal selge på nettbutikken».

Vi vurderte først Dropshipping, med egendesignet logo. Ideen var «jeg er vaksinert» t-skjorter og munnbind for en liten men voksende gruppe. Dette virket likevel utrygt da pandemien har satt en liten stopper for dropshippingmarkedet. Etter besøk av tidligere studenter i forelesning ble vi usikre etter sterk fraråding om konseptet, da det bød på problemer for de året før. Hva skulle vi gjøre nå når vi var så godt i gang?

Tanken om brettspill meldte seg og vi begynte å skissere. Brettspillet skulle omhandle corona-pandemien og etter kontakt med mittbrettspill.no fikk vi grønt lys. Innad i gruppen ble vi enige om at dette heller ikke lot seg gjøre med tanke på tidspresset vi hadde.

Hva gjorde vi da? En av medlemmene på gruppen hadde kjennskap til artisten El Papi og visste at han ønsket å selge t-skjorter og munnbind til fansen, men manglet nettside. Denne oppgaven ønsket vi å ta på oss, og merchandise for El Papi ble det!

FASE 2: Nettbutikk
Vi hadde endelig blitt enige om konsept, da var det bare å implementere som et helvete. Ettersom foreleserne anbefalte Shopify og jeg var kjent med plattformen opprettet vi nettsiden her.

«Bare begynn og implementer som et helvete»

Artisten hadde omtrent 40 t-skjorter tilgjengelig og etter forslag skaffet managementet 50 munnbind de også ønsket å selge. Vi gjorde research hos lignende artister i samme marked og ble enige om en pris på kr 399,- og kr 149,- for munnbind.

Artisten hadde allerede et domene hos one.com, som vi ville overføre til Shopify, da vi følte «Elpapi.no» var lettere for kunden å huske enn «Elpapimusic.myshopify.com». Allerede her møtte vi på noen utfordringer og forsøkte å klare oss på egenhånd. Etter mye prøving og feiling tok vi kontakt med kundeservice hos one.com, hvor vi til slutt fikk implementert domenet.

Karl Philip Lund introduserte oss for målstyringsverktøyet OKR, hvor vi rapporterte og justerte ukentlig. Dette verktøyet hjalp oss med å jobbe målrettet og samtidig alltid ha kontroll på arbeidet som måtte gjøres med nettbutikken. Ettersom vi justerte en del ga det oss en fin erfaring til neste gang vi skal sette OKR´s.

Deretter måtte selve nettsiden designes og hele prosessen stod i tråd med El Papi´s ønsker om utseende og funksjoner – etter tilsendt skisse. Valg av tema, legge inn bilder og produkter var tilsynelatende enkelt og morsomt å finne ut av – da slike endringer synes best for kunden. På en annen side var det mer kronglete å opprette ulike kategorier, meny-valg og sider ettersom kunden hadde sine preferanser om hvordan det skulle fremstå. Det var mye vi ikke skjønte til å begynne med eller ikke visste hvordan vi skulle fikse. Vi har erfart både fra forelesning og i eget arbeid, at det meste en lurer på har Google svar på.

FASE 3: Logistikk
På min nettbutikk har jeg benyttet meg av Quickship i forbindelse med sending av varer og har vært veldig fornøyd med tjenesten. Gruppen ønsket også å bruke Quickship til prosjektet, da de hjelper til med integrering og har lave kostnader – noe som også var viktig for artisten.

I forhold til logistikk og varelager ble vi enige om at artisten selv står for dette, siden han sitter på varelageret,  på den måten slapp vi ekstra kostnader. Som gruppe ville vi også unngå turer til diverse postkontor rett før deadline. Artisten ønsket også gratis frakt for alle handlende kunder, både innen- og utenlands. Vi satt opp et møte med kontaktpersonen vår i Quickship som ga oss ytterligere informasjon vedrørende toll og frakt til utlandet, hvor artisten og managementet var tilstede.

FASE 4: Betaling
På Shopify finnes det ulike betalingsløsninger, hvor PayPal automatisk er integrert. Vi ønsket en enklere betalingsløsning og vurderte Klarna og Vipps, noe artisten ikke ønsket da dette medfører ekstra kostnader. Derfor ble vi enige om å integrere Stripe i Shopify – en betalingsmetode som tilbyr ulike betalingsalternativ. Dette så vi på som en trygghetsfaktor for handlende kunder, da de kjenner seg igjen i de ulike alternativene.

Etter norsk kjøpslov er kjøpsvilkår en nødvendig faktor i nettbutikker. El Papi har hele veien ønsket en enkel og ryddig nettside, derfor valgte vi å legge kjøpsvilkår inn under produktene vi selger, sammen med produktinformasjon – slik at kundene kan lese gjennom dette før eventuelt bestiling.

FASE 5: Markedsføring
Ettersom nettbutikken begynte å ta form utarbeidet vi en markedsføringsplan, hvor vi foreslo hvilke sosiale kanaler vi ønsket å benytte, som vi videresendte til artisten. Etter dialog ble vi enig om å kun bruke TikTok og Instagram for promotering, ettersom han ikke er så aktiv på andre kanaler enn de overnevnte. På grunn av artistens følgerbase har han mulighet for «swipe-up» på Instastory, noe vi så på som veldig positivt og kan bidra til økt salg, da kunden kommer direkte inn på nettsiden.

Vi introduserte også artisten for e-postmarkedsføring og hvilke fordeler dette kunne ha, noe han i begynnelsen var veldig positiv til. Vi planla å kjøre en konkurranse hvor kundene som meldte seg på nyhetsbrevet var med i trekningen av produktene fra nettbutikken på lanseringsdagen. El Papi endret mening om dette og vi kom til en enighet om å ikke gjennomføre konkurransen, men beholde nyhetsbrevet. Vi opprettet dette via Mailchimp og de kundene som meldte seg på før lansering fikk tilgang 2 timer før alle andre via tilsendt passord. I tillegg til dette har alle på gruppen delt nettsiden på sine personlige LinkedIn-profiler.

Vi møtte på mange motbakker da El Papi stadig vekk endret mening og vi måtte omstille oss raskt. Dette gjaldt også markedsføringsplanen vår, da han i begynnelsen var positiv til TikTok men ombestemte seg. Likevel la han ut en TikTok rett etter lansering, noe som gjorde oss markedsføringsstudenter glad. Ettersom en stor del av målgruppen hans befinner seg på denne plattformen og artisten har over 64 tusen følgere, rådet vi han på det sterkeste å ta i bruk denne kanalen.

Hva artisten velger å gjøre etter prosjektet er ferdig er opp til han, men vi har oppfordret til å fortsette med e-postmarkedsføring da dette kan ha positive fordeler. Opp mot eksamenslevering jobber vi også med å få på plass en avtale med merchbar.com for artisten, slik at merchandisen han selger også blir tilgengelig på Spotify-profilen hans.

FASE 6: Lansering
Vi ønsket en brukervennlig nettside som ga et godt førsteinntrykk ovenfor kunden og mot lansering gjaldt det å finpusse smådetaljer og fjerne enkelte funksjoner for at kunden vår ble fornøyd. Eksempelvis ville artisten at vi skulle fjerne «drevet av Shopify». For å gjøre nettsiden mer brukervennlig for utenlandske fans oversatte vi siden til engelsk via Transy – en app vi installerte i Shopify. Vi gjorde det også mulig å konvertere valuta fra NOK til SEK og EUR.

På lanseringsdagen hadde vi problemer med betaling, noe vi heldigvis fikk ordnet. Artisten ønsket også fri frakt til alle som handler, uavhengig av land. Vi fikk problemer med en kunde fra Canada som ønsket å bestille, men fikk rask rettet opp i det slik at fri frakt gjelder for alle.

SISTE FASE: Personlig læringsutbytte
Klarte vi å lansere nettbutikk med fysisk selgende produkter på kun en måned, uten erfaring? JA, til og med for en kjent norsk artist! Vi kunne ikke vært mer fornøyd med egen innsats og prestasjon.

Å lansere en velfungerende nettbutikk på så kort tid er svært krevende og noe av det mest utfordrende jeg har gjort i forbindelse med skole. Det var spesielt utfordrende da vi jobbet for en kunde og ønsket å imøtekomme hans krav og ønsker. Dette har gjort læringskurven min svært bratt og jeg har tilegnet meg mer kunnskap om e-varehandel. Prosessen har ikke gått helt smertefritt med tanke på stadig endringer fra kundens side, som har bidratt til stress og frustrasjon. På en annen side har vi backet hverandre som team, fordelt oppgaver og spilt hverandre gode slik at vi alle har kommet oss gjennom dette på en god måte.

Dette prosjektet har både vært nyttig og spennende, jeg er sikker på at jeg kan ta med meg denne erfaringen videre i arbeidslivet, spesielt med tanke på jobben for en kunde som stilte høye krav. Dersom det var ting jeg ikke kunne var jeg nysgjerrig på å finne ut av det, med motivasjon om å gjøre kunden fornøyd. Jeg føler meg også mer komfortabel med gruppearbeid etter denne eksamen ettersom ansvarsoppgavene vi har hatt er store og vi har vært nødt til å stole på hverandre.

Takk for at du leste!

Følg meg gjerne på LinkedIn 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.