#19 DETTE BØR DU VITE OM INFLUENCER MARKETING – 7 FAKTORER
Denne artikkelen er opprinnelig skrevet av Jeff Bullas, og i dette blogginnlegget skal jeg oversette innlegget (fra engelsk) og forbedre det – etter bloggoppgave fra Karl Philip Lund.
Det var en invitasjon, skrevet med en stavefeil eller to fra noen jeg ikke kjente – og jeg ignorerte nesten invitasjonen.
” Jeg tror du gjør en god jobb med bloggen din, og håper du kan dele det med bedrifter her i New Zealand …. Har du informasjon om kostnadene dine? ”
Jeg hadde skapt og delt innhold i 2 år og mitt publikum på Twitter var omtrent på 20.000. Kunsten å skape og publisere på nett var nøkkelen. Vi var nemlig på et oppdrag om å dele kraften av sosiale medier til verden med et blogg innlegg og en tweet av gangen. Oppdagelsen av en personlig merkevare definertes gjennom digitalt globalt innhold – noe som ble en åpenbaring. Nederst i skjemaet
Mye mer enn innhold
Invitasjonen ble til en samtale jeg sent vil glemme, over et glass rødt og foregikk i Italia. Jeg undret over hvorfor jeg ble invitert til å snakke i et land mer enn 12 000 km unna min hjemby, men svaret var enkelt og minneverdig.
«Vi så deg overalt»
- Strategien for innholdsmarkedsføring vi hadde jobbet med over lengre tid, virket!
Jeg kom over den årlige Edelman Trust Barometer- rapporten som støttet middagens faktorer. Dersom innholdet eller merkevaren din sees en gang, er troverdigheten og tillitsnivået ditt 6%. Hvis det blir lagt merke til 3-5 ganger, øker troverdigheten og tillitsnivået til hele 60%.
Data definerer merkevaren din
Det er ikke bare innholdet som øker bevissthet ovenfor merkevaren, men faktumet å være tilstedte på alle plattformer på nett. Nå måler og vurderer teknologien støyen på nettet. Dette har ført “Influencer” inn i markedsføringsmiksen, og det er nå en ” breakout trend ” ifølge dataene avslørt i Google Trends. Blanding av delinger, trafikk og søkemotoroptimalisering er dermed viktig.
Hva er influencer marketing?
Påvirkningsmarkedsføring – oversatt fra engelsk er influencer marketing en form for markedsføring på sosiale medier, som involverer deling og produktplassering fra påvirkere. Mennesker og organisasjoner som har et påstått ekspertnivå av kunnskap eller sosial innflytelse innen sitt felt brukes i influencer marketing (Wikipedia, 2019).
Influencer marketing er ikke noe nytt
Massemediene har benyttet seg av kjendisene, sports-personligheter, populærkultur og filmer i flere tiår. Merkevaren Nike signerte Tiger Woods, kjent over hele verden for sitt golf-talent – for å markedsføre deres merkevare. På samme måte som J. Lindeberg har signert Norges beste golf-spiller Viktor Hovland.

Minecraft på en annen side har brukt YouTubers (YouTube-influencere) i mange år for å selge spillet. Konseptet med influencer marketing er altså ikke noe nytt, det er mediene og årsakene til motivasjonen som har blitt bedre de siste årene.
7 faktorer med influencer marketing, som er verdt å merke seg
- Påvirkere er ikke lenger på YouTube
De er på Twitter, Instagram, Facebook og til og med SnapChat og mange andre sosiale medium. Et nylig innlegg på Buffer illustrerte Instagram-påvirkernes kraft til å selge mote. 50 Instagram-influencers ble brukt til å vise frem en kjole fra motemerket Lord og Taylor. Kjolen ble utsolgt allerede helgen etter!

2. Fremveksten av influencer-teknologi
For enkeltheltsskyld er det nyttig å dele teknologien i to kategorier: plattformer og verktøy.
Vi kan også skille mellom influencer-verktøy og plattformer på denne måten:
Influencer-verktøy kan brukes til å finne påvirkere rundt innhold, sosiale nettverk og media. Influencer-plattformer er der du kan registrere deg for å koble merkevarer med influencers og administrere prosessen.
Plattformer: Her er 3 veldig forskjellige influencerplattformer det er verdt å sjekke ut.

Angående anmeldelser, oversikter og Instagram influencer-plattformer kan du sjekke ut disse ressursene:
De mest populære markedsføringsplattformene for influencer anmeldt
The Top 13 Instagram Influencer Marketing Platforms
5 markedsføringsplattformer for influencer du trenger å vite
Verktøy
Influencer-verktøy kan ses på som “research-maskiner” som gjør leksa. De kan nærmlig hjelpe deg med å identifisere hvem som er forfatter, blogger og påvirkere som skaper mest liv rundt temaene dine.
Her kan du sjekke ut tre følgende verktøy:
3. Tradisjonell digital annonsering er mindre effektiv
Teknologi som annonseblokkering og endring i våres atferd på nett blir et reelt problem. Bannerblindhet til det tradisjonelle digitale nettbanneret er et faktum, da dataene avslører at bare 2,8% av nettleserne mener at annonser er relevante. Dette fører til at innfødt reklame, sponset innhold og influencer-markedsføring blir noen av de mest effektive måtene å engasjere seg med målgruppen din.
Her er noen fakta avslørt i et Hubspot-innlegg som viser omfanget av disse endringene.
- Annonseblokkering økte med 41% globalt de siste 12 månedene. (Kilde: PageFair )
- Det er nå 198 millioner aktive annonseblokkere over hele verden. (Kilde: PageFair )
- En studie fra 2013 avslørte at 28% av respondentene innrømmet å ha skjult sine aktiviteter for annonsører – andre bare for kriminelle. (Kilde: Pew Research Center )
4. Du må betale dem
Det er forskjellige meninger om å betale influencere for å bruke dem i markedsføring, men en influencer ses på som en oponionsleder og har tjent retten til å belønnes. De har lagt tid og krefter på å utvikle kompetanse, rekkevidde og lagt ned mange år med ubarmhjertig innsats. Bare fordi mediet har endret seg, betyr ikke det at markedsføring er gratis.
Som nevnt bruker Nike og andre merker Sports-personligheter i markedsføringen sin og betaler også store penger for massemedieinnflytelse – fordi de vet at det fungerer. Nisje-påvirkere som er på Instagram, YouTube, Snapchat og Twitter kan være svært effektive når det gjelder å bygge et merkevares engasjement og tillit hos målgruppen. Oppgangen til influencer-plattformene som forbinder influencere og merker, endrer spillet. Bruken av mobilappene som brukes av Tribe-plattformen gjør det enkelt og enkelt å bringe påvirkere og talentagenter sammen.
5. Influencere er ikke bare journalister
Journalister var en av de første oponionslederne og portvokterne. I dag behandler mange PR-selskaper, digitale byråer og merkevarer influencere som journalister. Det er nemlig en stor forskjell på en journalist og en influencer. Journalister får betalt av media for å skrive og rapportere om hendeler som skjer i din by eller rundt om i verden. De får lønninger slik som andre yrker gjør med timepris eller en kontrakt for å delta på et arrangement.
Influencere på en annen side får ikke lønn. De tjener penger på bloggen sin, produkter de selger, samarbeid med merkevarer med mer. Det er på tide å slutte å ta påvirkerne for gitt.
6. Det handler om nisjeinnflytelse
Kim Kardashian er populær for popularitets skyld, men hva er Kim´s ekspertise? Å være populær? Hva tilbyr egentlig stjernen? Det er åpenbart og svært synlig at Kardashian har stor rekkevidde og at massemediene er svært interessert i henne.
Nå kan big-data finne veien til rom større og globale nisjer som tidligere var skjult kommer frem i lyset av eksponering. I denne type kunnskapsøkonomi ses nisjene på som fageksperter. De har vanligvis høyere engasjement med sitt publikum ettersom de handler mer om utdannelse enn bare underholdning. Disse har ikke flere millioner i publikumet sitt på sosiale medier, men fremdeles stor innflytelse i sin stamme. Disse finnes også på Twitter.

Kerry Jones oppgir i et innlegg på Marketing Land har dette å si om denne tilnærmingen for nisjeinnfytelse og koordinering for å skape effekten du leter etter: ” Koordinering … påvirkere sprer innholdet ditt eller meldingen din innen samme tidsramme for å øke populariteten “.
7. Influencer marketing trenger mål
Tidligere har hovedmålet til massemedie-influencers vært “bevvisthet”, dette målet sitter på toppen av trakten, men i en artikkel på Social Media Today trekker Kirsty Sharman frem det hun tror det de fleste bedrifter leter etter fra influencer marketing.
” Få andre til å snakke om merkevaren din “

Hvorfor?
Sharman hevder det skaper tre typer innflytelse: likes, autoritet og sosiale bevis.
For små og mellomstore bedrifter vil de også ha noe mer målbart: Trafikk, kundeemner og salg.
Men hva med deg?
Influencer marketing utvikler seg rakst, og med dette også nye verktøy og teknologier for å kunne imøtekomme den eksplosive etterspørselen.
Bruker du influencers for å øke markedsføringen? Hvordan bruker du dem? Fungerer det?
Avslutningsvis:
For å løse denne oppgaven forsøkte jeg å oversette artikkelen fra engelsk til norsk på best mulig måte. Både ved å oversette teksten i seg selv, men også ord og utrykk som ikke har samme betydning språkmessig. Jeg har også dratt inn noen norske eksempler slik at du som leser kan kjenne deg bedre igjen. Forfatterens eksempler og struktur, samt oppbygging av teksten er ivaretatt. Videre la jeg til en definisjon av influencer marketing før jeg skrev videre om dette fenomenet. Noe i teksten har jeg kortet ned da noen elementer forklares på en kortere måte, spesielt da teksten plutselig får et nytt språk.
Følg meg gjerne på LinkedIn 🙂
Kilder og relevante lenker:
Bullas Jeff, 2016. 5 Powerful PR Trends You Should Not Ignore. Hentet fra: https://www.jeffbullas.com/5-powerful-pr-trends/
Edelman, 2021. Trust Barometer. Hentet fra: https://www.edelman.com/trust/2016-trust-barometer
Read Ash, Buffer.com. u.å. How to Get Your Ideas to Spread with Influencer Marketing. Hentet fra: https://buffer.com/library/influencer-marketing/
Stec Carly, blog.hubspot.com. 20 Display Advertising Stats That Demonstrate Digital Advertising’s Evolution. Hentet fra: https://blog.hubspot.com/marketing/horrifying-display-advertising-stats#sm.0001vipqi3nw0fnoyrb29oy0maqru
Twitter, 2016. New research: The value of influencers on Twitter. Hentet fra: https://blog.twitter.com/en_us/a/2016/new-research-the-value-of-influencers-on-twitter.html
Wikipedia, 2019. Influencer Marketing. Hentet fra: https://en.wikipedia.org/wiki/Influencer_marketing
2 thoughts on “#19 DETTE BØR DU VITE OM INFLUENCER MARKETING – 7 FAKTORER”
Godt skrevet, Marianne! Interessant å lese 🙂
Tusen takk, Håvard! 🙂