#17 HVORDAN VURDERE EN NETTBUTIKK?

#17 HVORDAN VURDERE EN NETTBUTIKK?

Hei igjen!

I dette innlegget skal jeg forklare hvordan man kan vurdere en nettbutikk etter blogg-oppgave fra Karl Phillip Lund. For å vurdere en nettbutikk vil jeg bruke bli vakker som eksempel ved å ta deg gjennom 10 ulike kriterier Lund tar opp i denne episoden fra markedsføringspodden. For hvert av kriteriene vil jeg gi terningkast fra 1-6. Dette innlegget er inspirert av Even Ødegårds sitt blogginnlegg, hvor han vurderer Løplabbet som nettbutikk.

Hvem er bli vakker?
Blivakker.no er Norges største skjønnhetsbutikk på nett, etablert i 2007 av Einar Øgrey Brandsdal, med omlag 1.000.000 registrerte kunder. Bedriftens verdier består av “engasjement, nytenking, kremmerånd og redelighet” i følge dem selv. Blivakker har dessuten søsterbutikker i både Danmark, Svergie, Finnland, Tyskland, Østerrike og Polen – i tillegg til deres fysiske butikk i Kristiansand. Blivakker har vunnet Årets Sørlandsbedrift og Folkets Nettfavoritt fire år på rad. Teamet i blivakker hevder de er motiverte til å behandle hver enkelt kunde som individ ved å tilby alle en god kjøpsopplevelse med bredt utvalgt til gode priser – for å optimalisere dette jobber temaet med utvidelse av varesortimentet, optimalisere service og brukervennlighet på nett (blivakker.no/omoss. 2021).

Skjermdump: blivakker.no

Hvordan vurdere blivakker.no som nettbutikk?
I følge SSB har netthandelen i Norge økt betraktelig etter pandemien kom til landet, dette bidrar til at konkurransen mellom nettbutikkene også øker. Slik jeg nevnte innledningsvis skal jeg ta deg gjennom 10 ulike kriterier som bør ligge til grunn når en vurderer en nettbutikk, for å kunne møte markeds konkurranse (Inevo, 2020).

1. Førsteinntrykk
Når du møter en person for første gang, danner du deg raskt et inntrykk av hvordan vedkommende er. Førsteinntrykk gjelder også for nettbutikken din, og det gjelder å skape det beste førsteinntrykket av siden så fort kunden har trykket seg inn. Et godt første inntrykk vil i følge Ødegård øke sannsynligheten for at kunden sjekker nettbutikken din uten å “snu i døra” – noe som også er med på å redusere din bouncerate (Ødegård, 2020).

For å avgjøre om førsteinntrykket er godt kan du sjekke om kunden kan svare på disse spørsmålene i løpet av kun 5 sekunder:
-Har jeg kommet til riktig sted?
-Hva kan jeg gjøre her?
-Hvorfor skal jeg gjøre det her?

Slik vi kan se på bildene har jeg kommet til riktig sted. Det er enkelt å navigere seg rundt for å finne produkter ved at blivakker har lagt inn ulike kategorier en kan trykke seg inn på øverst i nettsiden, noe som besvarer hva jeg kan gjøre på siden. Blar jeg videre nedover kommer anbefalte produkter med produktinformasjon tydelig frem. De viser også til tilbud som kan svare på hvorfor jeg skal handle her.

Skjermdump: blivakker.no

Unique Selling Point (USP) vil jeg si kommer godt frem i bildene ovenfor, da kunden blant annet får informasjon om fri frakt, rask levering og kostnadsfri betalingsutsettelse.

Terningkast: 5/6

2. Synlighet
Med synlighet menes i dette tilfellet at netbutikken er lett å finne for kunden. Faktorer som Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM) spiller inn for om nettbutikken er synlig eller ei. Eksempelvis vil en være synlig ved et enkelt Google-søk og dersom kunden ikke finner butikken kan det rett og slett være dårlig for bedriften.

Slik vi kan se nedenfor er blivakker øverst på organisk søk, men anbefalte produkter og annonser kommer ikke opp. For å øke synligheten kan et forslag være å ta i bruk Adwords eller Google Shopping.

Skjermdump: Google-søk “bli vakker”

Terningkast: 4/6

Skjermdump: blibakker.no /mobilversjon

3. Brukervennlighet
Er nettbutikken din satt opp på en slik måte at det er enkelt for kunden å navigere seg rundt, finne prosukjtinfomasjon og riktige priser på produktene? Dersom nettsiden din har mangel på brukervennlighet vil du trolig minste mange kunder tidlig i kjøpsprosessen også. Dette kan være fordi de ikke finner frem, be blir lei og synes det tar for langt tid. Som nevnt har netthandelen økt betraktelig, og en viktig faktor for å klare seg i den harde konkurransen er at nettsiden er brukervennlig – også på mobil-enheter, som mange stadig bruker til alt (også shopping). Dersom ikke selve handelen foregår på mobilen, gjør mange research der mens de er på farten i sin travle hverdag. Slik ødegård skriver: Google straffer deg i søk dersom du ikke har en mobil-tilpasset nettside, noe som går utover din synlighet. Google har dog verktøy du kan bruke for å sjekke hvordan nettsiden din er brukervennlig.

Alt som gjør kjøpsopplevelsen enklere for meg som kunde er med på å øke brukervennligheten. Jeg opplever ingen problemer med å navigere meg rundt på nettsiden til blivakker via mobil, og siden gir meg samme info som den fullverdige nettsiden gjør.

Terningkast: 4/6

4. Kjøpsprosess
På samme måte som god brukervennlighet og synlighet hjelper deg å beholde og skaffe kunder, vil en enkel og smertefri kjøpsprosess bidra til at du selger mer på nettsiden din. “Jo færre felter man må fylle ut, jo bedre” (Ødegård, 2020). Hvilke betalingsløsninger som er tilgjengelig på nettsiden må også gjøres synlig ovenfor kunden. Logoer som VISA, MasterCard, Klarna, Vipps og andre skaper dessuten en trygghet for kunden ved at de kan gjenkjenne betalingsmetodene, og dermed vet at det ikke foreligger noe “shady” business bakom nettsiden – men heller at det er trygt å skulle betale for det man velger å kjøpe. I kjøpsprosessen vil det også være viktig å få frem leveringstid og ulike leveringsalternativer. Disse faktorene gjør det enklere for kunden å beslutte om man skal handle raskt eller ikke – og målet er å få kjøpsprosessen så enkel så mulig, slik at kunden så vidt tenker over at de gjennomgår den (Lund, 2019).

1
2

Blivakker sin kjøpsprosess var noe knotete, da det tok meg langt tid å komme til kassen etter å ha lagt produktet jeg ønsket i handlekurven (slik vi kan se på bilde 1 ovenfor). De skal få pluss for å oppgi tid på frakt og at de ønsker å opplyse om grønnere fraktmetoder. Likevel måtte jeg bla helt nederst på siden forbi masse anbefalte produkter for å klikke meg videre til kassen. Det er fint med anbefalte produkter for å få kunden til å handle mer, men denne gangen ble det for mye for min smak.

3
4
5
6

Slik vi kan se fra skjermdump 3-6 blir kjøpsprosessen mer tungvindt for meg som kunde. Når jeg endelig har kommet meg til kassen (fra bilde 2) blir jeg foreslått enda flere produkter. Videre er det påkrevd å skrive inn mail for å komme videre til kassen, og i selve kassen er det enda mer en må fylle ut – Her har jeg også mistet interessen. Blivakker skal dog ha pluss for klimanøytral frakt og valg mellom betalingsalternativ. Som nevnt bør kjøpsprosessen være så smidig som mulig, her vil jeg si at blivakker har et forbedringspotensial og en mulig hurtigkasse hadde vært et bedre alternativ.

Terningkast 2/6.

5. Hastighet/teknologi
Svært mange velger å forlate trege nettsider dersom det tar mer enn 4 sekunder å laste den inn, dog enda flere på mobil-enheter. Nettbuttikkens teknologi og hastighet har dermed mye å si for omsetningen din. Dersom du ønsker å rangere høyt i et organisk søk på Google spiller hastigheten inn, noe Google også er opptatt av – og igjen “straffer” trenge nettsider. Google PageSpeed Insights tool kan benyttes for å teste hastigheten på egen nettside.

PageSpeed/blivakker.no 1: pc og 2: mobil


I Google PageSpeed scorer blivakker 61/100 på PC og 59/100 på mobil, det vil si at mye bør gjøres for at siden skal bli raskere for kunden både på mobil og på PC. Eksempelvis bruke nyere bildeformater og unngå å sende JavaScript i en eldre versjon til moderne nettlesere – noe PageSpeed foreslå som muligheter for besparelser etter denne testen.

Terningkast: 3/6

6. Kundetilfredshet
Det kan være en fordel for bedriften å vise frem fornøyde kunder på nettsiden som et hjelpemiddel for nye eller usikre kunder som vurderer å handle hos deg. Eksempelvis kan en vise frem interne vurderinger, tilbakemeldinger via TrustPilot eller gjennom nettbutikkens sosiale medier. Dersom det forekommer mye klage blant kundene i Facebook-kommentar felt eller på vurderingene, har trolig nettsiden også problemer.

På forsiden til blivakker har dem seieren fra årets netthandel slik jeg nevnte innledningsvis ved siden av deres logo, øverst til venstre på nettsiden. Om en scroller lenger ned forbi forslag av produkter på nettsiden kan en se kundeomtaler fra TrustPilot, hvor positivt Word of Mouth kommer frem. Et forslag til forbedring kan være at kundene kan legge igjen tilbakemelding direkte, og ikke via TrustPilot.

Skjermdump: blivakker.no

Terningkast 5/6

7. Trygghet
Som tidligere nevnt er trygghet vittig for kunden og en avgjørende faktor for om en kunde ønsker å legge igjen penger i din nettbutikk eller ikke. Ville du handlet fra en nettside som ser shady ut, har alt for lave priser og du er usikker på om varen kommer frem til deg? Nei, jeg tror ikke det. Logoer som Vipps og VISA er som nevnt med på å skape trygghet for kunden, da de kan kjenne seg igjen og vet at dette er trygt. Hva annet kan bidra til trygghet på en nettside?

Nettsiden bør vise løsninger på “trygghetspuntker” på en tydelig måte, eksempelvis kan man bi sertifisert til en trygg e-handel. Andre trygghetspunkter som er viktige er tydelig informasjon om retur, reklamasjon og angrerett. Kontaktinformasjon til bedriften og en “om oss” side er også med på å skape trygghet, hvorav felt for kontakt vises tydelig dersom kunden har spørsmål eller klage til bedriften.

Skjermdump: blivakker.no/kontakt oss

Bli vakker har tydelig info om hvordan du kan kontakte bedriften på “kontakt oss” siden deres. Likevel er det vanskelig å navigere seg frem til retur-policy, dermed synes jeg de har forbedringspotensiale.

Terningkast: 4/6

8. Kundekommunikasjon
En bedrift ønsker positiv Word of Mouth, da god kunde-dialog har mye og si for ditt omdømme og hvordan allerede eksisterende kunder snakker om deg og dine produkter til andre kunder, venner og kjente. Hvordan kommuniserer du med dine kunder, foregår dette via Facebook, e-post eller sosiale medier? I markedsføringspodden snakket Lund om at bedriften bør ha samme “tone” med kundene sine i dialog, uavhengig av plattform.

På blivakker.no kan du melde deg på nyhetsbrev og få tilsendt tilbud på mail, mens på blivakker´s Instagram poster de jevnlig, har mange følgere og ser ut til å oppdatere målgruppen på nyheter, tilbud og produkter.

Terningkast 6/6

9. Priser/utmerkelser
Dersom nettbutikken din har fått priser eller utmerkelser vil det være fint å vise disse frem til kundene, slik jeg har nevnt tidligere i innlegget har blivakker vunnet noen priser, disse kommer også synlig frem på deres nettside.

Dette handler om intern trygghet hos bedriften og skaper i tillegg en trygghetsfaktor for kundene. Det kan dog være viktig å takke kundene som har stemt deg frem for å vinne priser, eksempelvis via sosiale medier eller nyhetsbrev. På den måten viser du takknemlighet, og sjansen for at eksisterende kunder blir øker, samt at det kan hjelpe til å skaffe nye.

Terningkast 6/6

10. Konsept og strategi
Bedriftens strategi bør være enkel å forså og derfor være godt kommunisert ovenfor kundene. Strategien bør også synes gjennom konseptet ditt. Lund hevder at strategi handler om å peke ut en retning, få folk med seg, og bevege seg i riktig retning. Alt forandrer seg underveis og suksessen er avhengig av din evne til å gjennomføre! Dette kan du lese mer om her.

Bli vakker har hatt en strategi siden sin oppstart om å stadig bli bedre. Grunnleggeren så mangelen på norske nettbutikker for kosmetikk og ønsket derfor å starte opp en selv. Strategien er altså klar, også ovenfor kunden og de har siden oppstart holdt seg innenfor sitt konsept om kosmetikk. Visjonen står for “skjønnhet til alle”.

«Vi i BliVakker.no elsker skjønnhet og er drevet av en overbevisning om at alle mennesker er vakre»

– BliVakker

De senere årene har de som nevnt ønsker å forbedre seg, med blant annet ærlighet om produkter og bærekraftige emballasjeløsninger (scanlux-packaging, 2021).

Terningkast 5/6

Oppsummering:
Jeg har lært mye av denne bloggoppgaven og blitt bevisst på faktorer jeg ikke var klar over før jeg begynte å vurdere blivakker.no opp og ned. Totalt sett lander jeg på terningkast 4 for blivakker sin nettbutikk. Alt det overordnede er veldig bra med tanke på visjon, kommunikasjon, trygghet og førsteinntrykk (for å nevne noe). Nettsidens hastighet og kjøpsprosess trekker noe ned.

Forbedringspotensial:
1. Hastighet
2. Retur-policy
3.Kjøpsprosess og betaling

Dette er min vurdering av blivakker.no, hva synes du?


Takk for at du leste 🙂

Kilder og relevante lenker:
Blivakker.no “om oss”.
Inevo.no. 2020. av Even Ødegård. “Hvordan vurdere din nettbutikk”. Hentet fra: https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/
Markedsforingspodden.no. 2019.  «Hvordan vurdere en nettbutikk». Hentet fra: https://markedsforingspodden.no/hvordan-vurdere-en-nettbutikk/
Scanlux-packaging. 2021. “BliVakker – emballasje med skjønnhet, holdbarhet og bærekraft”. Hentet fra: https://scanlux-packaging.com/no/blivakker-emballasje-med-skjonnhet-holdbarhet-og-baerekraft/
Statistisk sentral byrå. 2020. “Mer netthandel med koronatiltak”. Hentet fra: https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/artikler-og-publikasjoner/mer-netthandel-med-koronatiltak
Ødegård, Even. 2016. “Vurdering av Løplabbet sin nettbutikk”.
Hentet fra: https://evenodegard.com/vurdering-av-loplabbet-sin-nettbutikk/

Adwords: https://inevo.no/google-ads/
Google PageSpeed: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Google Shopping: https://synlighet.no/blogg/hva-er-google-shopping/
Karl Philip Lund om strategi: https://www.linkedin.com/pulse/20141106204942-7624-slik-lager-du-en-effektiv-strategi/
Test for mobilvennlighet: https://search.google.com/test/mobile-friendly?utm_source=mft&utm_medium=redirect&utm_campaign=mft-redirect
Trygg e-handel: https://www.tryggehandel.no/

6 thoughts on “#17 HVORDAN VURDERE EN NETTBUTIKK?

  1. Hei Marianne, veldig bra struktur, interessant fokus du har valgt, og at du gir terningkast! Jeg tenker tittelen kunne nevnt Blivakker, og at undertitlene kunne vært noe mer utfyllende. Når det gjelder punkt 2 – Synlighet, så ville jeg gjort en bredere undersøkelse. Ditt søk gjelder merkevaren, men hva med såkalte “long tail”-søk? Hva slags søk er i “long tailen” i denne bransjen, og er de synlige på dem? Hvis ikke => SEO og eventuelt Ads 😉

Leave a Reply to Marius Vetaas Thomassen Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *